Het land van Morion, ook een aanrader als voorleesboek.

27-11-2015
Land Van Marion

Mijn naam is Mariska, docent Nederlands op het VMBO, getrouwd en moeder van een prachtige zoon. Ondanks de drukte is het soms ook goed om even tijd te nemen voor ontspanning. Wat is er dan lekkerder dan het lezen van een boek? Deze keer schrijf ik een review over Het land van Morion van Phebe Rasch.

Kinder- en jeugdboeken
Vanuit mijn werk ben ik vooral geïnteresseerd in kinder- en jeugdboeken. Wat begon als een interesse, is uitgegroeid tot een hobby: het op de hoogte blijven van het aanbod van boeken voor kinderen en jongeren. Juist omdat lezen erg belangrijk is, is het goed om mijn leerlingen hierin ook goed te kunnen begeleiden. Ook als ouder zie ik het belang van lezen en voorlezen in. Lees jij met mij mee?

Land van Morion versus Lord of the Rings
Bij het openslaan van het boek vallen er meteen een aantal dingen op. De kaft en de bladzijden zien eruit alsof ze direct uit het boek van Lord of The Rings kunnen komen. Stiekem heeft het ook wel wat weg van deze stijl, in die zin dat het land van Morion een ander land is dan waarin wij mensen leven. Er is wel een groot verschil: het land van Morion is erg realistisch beschreven.

De avonturen van Tessa
Het boek beschrijft het avontuur van een meisje: Tessa. Op de achterkant van het boek is te lezen dat het is geschreven voor ‘ontdekkers vanaf 11 jaar’. Of Tessa ook zo oud is? Door het lezen van het boek komen we hier niet achter. Hoewel Tessa als meisje de hoofdpersoon is, is het boek geschikt voor zowel jongens als meiden. Dit komt vooral door de avonturen die Tessa meemaakt. Ze bevatten niet zozeer avonturen voor alleen meiden, er had net zo goed een jongen als hoofdpersoon beschreven kunnen worden.

Voorleesboek
Met de genoemde leeftijd van 11 jaar, ben ik het eens: Tessa komt in levensbedreigende situaties terecht. Ze worden niet erg heftig beschreven, maar de lezer kan wel aangezet worden tot denken: wat zou ik doen wanneer ik in deze situatie terecht zou komen? Juist doordat het zo beschrijvend is geschreven, is dit boek ook een aanrader als voorleesboek. Dit is echt een boek om door te lezen en daarmee erg geschikt voor de jeugd die lezen lastig vinden of die gewoon graag door willen lezen.

Een sterke levenshouding
Tessa denkt veel na over vriendschappen en relaties met de mensen om haar heen. Het siert haar en laat de lezer duidelijk zien welke goede stappen een mens kan maken tijdens zijn leven. Deze levenshouding wordt beloond aan het einde van het verhaal: er wordt een groot feest georganiseerd ter ere van het feit dat Tessa het avontuur heeft overleefd. Met dit feest eindigt het verhaal, waardoor het een open einde krijgt. Dit geeft kracht aan het verhaal, omdat het aan de lezer zelf is om te bedenken hoe het verder zal aflopen.

We kunnen onszelf er alleen maar een voorstelling van maken. Zo eindigt het verhaal waar het begonnen is: een begin met veel vragen en een eind met veel gedachten.