Nevel-in-Tanger-header

Nevel in Tanger van Christina López Barrio is een boek dat afwijkt van mogelijke vooroordelen

18-04-2019

Christina López Barrio was advocaat totdat ze zich door haar internationale succes als auteur op haar schrijverschap kon storten. In 2017 viel ze op bij de jury van de Planeta-prijs, die haar roman nomineerde voor desbetreffende prijs. Nevel in Tanger is haar Nederlandstalige debuut.

Nietsvermoedend

Nevel en Tanger is een verrassend boek. De achterzijde verraad helemaal niks, waardoor ik er nietsvermoedend aan begon. Na het lezen van de eerste twee hoofdstukken van het boek, dacht ik dat ik begonnen was aan een liefdesverhaal waar de clichés vanaf dropen. Flora Gascon is een middelmatige vrouw die zich gevangen voelt in haar kleurloze huwelijk. Ze is niet in staat kinderen te krijgen met haar echtgenoot en haar carrière is evengoed teleurstellend. Tot haar ontmoeting met Paul. Flora ontwikkelt een ongezonde obsessie met hem en nadat hij niet is komen opdagen voor hun tweede afspraakje, besluit ze het boek te kopen dat ze bij Paul op zijn kamer heeft zien liggen.

Tweede verhaallijn

Hier wordt het verhaal interessant, want vanaf dat moment wordt er een tweede verhaallijn in het leven geroepen. Je leest met Flora mee en wordt daarbij meegevoerd naar Tanger, een idyllische stad in Marokko, waar het leven van Marina Ivannova zich afspeelt. Uiteindelijk verstrengelen de twee verhaallijnen zich steeds meer ineen. Deze wending in het verhaal is onverwachts en waar ik in eerste instantie dacht dat het een herkenbaar liefdesverhaal zou zijn, blijkt het uiteindelijk een spannend en raadselachtig boek.

“Haar adem is glazig. Ze is wakker geworden in een kamer met rode wanden. Het is nog donker. Ze zucht opgelucht. Er is een raam met de gordijnen half open. Het licht van een neonreclame knippert op het bed, op haar blote buik. Ze durft zich niet te bewegen. Ze luistert naar het geluid van de auto’s, de late nacht hult de Gran Vía in een opstopping. Hij ligt naast haar, levend, verzonken in de adem van de dromen.”

Dichterlijke beschrijvingen

Nevel in Tanger is een boek dat afwijkt van mogelijke vooroordelen. In de eerste instantie wordt het verhaal van een ongelukkige vrouw op zoek naar romantiek geschetst door middel van wollig en metaforisch taalgebruik, bijna alsof het een gedicht is. Daarna versnelt de verhaallijn en transformeert het eerst druilerige leven van Flora zich tot een onverwachte reeks avonturen. Hetgeen dat gedurende het boek echter wel constant blijft, zijn de dichterlijke beschrijvingen van het decor waartegen het verhaal zich afspeelt. Eerst de grauwe setting van Flora’s appartement in een buitenwijk van Madrid en daarna de warmte, levendigheid en het mystiek van Tanger.

“Het is tien over half vijf. In de lift checkt Flora haar telefoon: geen berichten, geen oproepen. Ze doet haar schoenen uit, houdt ze in één hand en pakt haar sleutels. De overloop op de vierde verdieping verwelkomt haar schemerig. Ze opent de deur met de letter C en sluit hem geruisloos achter zich. Binnen heerst de eenzaamheid van een graftombe. Door het raam van de woonkamer dringt de donkere schaduwtong van de hoogste cipres cipres in de groenstrook binnen."

Twee werelden

Het vrouwelijke hoofdpersonage, Flora, is erg toegankelijk. Ik kan me voorstellen dat veel vrouwen zich herkennen in haar onvolmaaktheid. Ook zij heeft te kampen met onzekerheden, sombere gevoelens en nederlagen. Naarmate het verhaal vordert, bloeit het personage steeds meer op en krijg je ook haar avontuurlijke en ondernemende kant te zien. De andere personages die een rol spelen in Nevel in Tanger zijn kleurrijk en uitgesproken. Het boek is verrassend door de verhaallijnen die door elkaar afgewisseld worden en die uiteindelijk samen verstrengeld raken. Dit biedt de lezer twee werelden om in te verdwijnen.