The Hate U Give: "Een verhaal dat iedereen gelezen moet hebben."

07-05-2018
The Hate U Give Recensie Header

Een van de belangrijkste boeken die rondgaat in de Young Adult-community moet toch wel The Hate U Give zijn. Het boek is geïnspireerd door de Black Lives Matter movement en geschreven door een own voices auteur, Angie Thomas. Ondertussen staat het boek ook al meer dan een jaar in The New York Bestseller list en zijn de recensies laaiend enthousiast.

Het verhaal

The Hate U Give neemt je mee in het leven van Starr Carter die haar vroegere beste vriend, Khalil, voor haar ogen doodgeschoten ziet worden door een politieagent. Dat terwijl Khalil niets verkeerd deed en onbewapend was. Starr probeert haar leven weer op te pakken, maar het is moeilijk door haar verschillende levens in de armoedige buurt waar ze woont en de dure particuliere school waar ze heen gaat. In haar buurt breken rellen uit en Khalil’s dood komt in het nieuws, waar ook wordt gezegd dat hij een drugsdealer was. Nu moet Starr beslissen of ze wel of niet gerechtigheid voor haar vriend wil of juist stil blijft om zichzelf te beschermen.

Zware onderwerpen

Het boek is frustrerend en pijnlijk. Wat Angie Thomas schrijft mag dan misschien wel fictie zijn, maar het reflecteert wat er gebeurt in het echte leven. Naar mijn mening heeft ze op een goede manier serieuze onderwerpen zoals racisme en politiegeweld aangekaart. Maar met deze zware onderwerpen vind ik het knap dat Thomas het verhaal ook grappig en ontroerend heeft gemaakt. Soms ga je van een brok in je keel naar een grote glimlach of een traan van ontroering binnen een paar bladzijden.

"Ik denk dat dit wel een van de beste families in Young Adult-boeken is."

De personages

Starr is een geweldig personage dat zelf nog niet doorheeft hoe sterk ze eigenlijk is. De groei die zij als persoon doormaakt, is erg mooi om te zien. Naast Starr zijn de personages in haar familie stuk voor stuk ook fantastisch. De dynamiek van het gezin is zo hecht en realistisch. De broers en zussen die elkaar plagen, maar ondertussen wel voor elkaar door het vuur gaan. De ouders van Starr die er soms op los kibbelen, maar ontzettend veel van elkaar houden. Ik denk dat dit wel een van de beste families in Young Adult-boeken is.

Belangrijk

Er zitten zoveel belangrijke boodschappen in dit boek, die Angie Thomas subtiel heeft verwerkt. Ik snap heel goed waarom dit boek een van de belangrijkste boeken in de Young Adult-community is en al meer dan een jaar op The New York Bestseller list staat. Vergeet even in welk genre het ligt; The Hate U Give bevat een verhaal dat iedereen gelezen moet hebben.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.

Marjoleinfoto
Marjolein Slob