Header boek recensie ciao sicilia hq

Chocolade, cappuccino, een vleugje romantiek en een pittige dosis spanning, de ingrediënten van Ciao Sicilia van Marelle Boersma

28-05-2019

Ciao Sicilia is de tweede Ik vertrek-thriller van Marelle Boersma. Haar eerdere boek in deze serie, Chateau de Provence, werd goed ontvangen en van Frankrijk reizen we nu met Marelle af naar Sicilië. De Arnhemse Marelle woont samen met haar partner Jan in Portugal. Al jaren kijkt ze graag de tv-serie Ik vertrek. Ze geniet van de gedrevenheid en het lef van de mensen, maar heeft zeker het nodige leedvermaak bij de afleveringen. Ideale inspiratie voor de Ik vertrek-thrillerreeks. Ciao Sicilia is het veertiende boek van Boersma. Van de cover alleen al raak je in vakantiesfeer. Het maakt me nieuwsgierig, omdat het niet bepaald een gebruikelijke cover is voor een thriller, maar schijn bedriegt.

Actueel en aangrijpend onderwerp

Anne wil graag van de radar verdwijnen. Dat haar plannen een hele andere wending krijgen, komt haar eigenlijk wel goed uit. Heeft ze met de keuze om te vertrekken wel de goede gemaakt? Of valt ze van de ene ellende in de andere? De boeken van Boersma hebben vaak een actueel een aangrijpend onderwerp, welke de auteur uitwerkt tot een goed onderbouwde thriller. De Ik vertrek-serie is anders. Het zijn boeken waardoor de ideale/goed verlopende immigraties op de weegschaal belanden. Het is in verleidelijk leesvoer dat garant staat voor heerlijke leesmomenten waarbij je helemaal wegdroomt en in vakantiesfeer komt. Of deze vakantiesfeer altijd rustig, relaxed en voorspoedig verloopt, laten we maar even in het midden, maar je waant je wel in het land van de verhaallijn. Marelle weet de omgeving beeldend en met allure te beschrijven en het kost de lezer totaal geen verbeeldingskracht om zich in te leven in de hoofdpersonage en de verhaallijn.

Krachtige karakters

Het verhaal heeft enige aanlooptijd nodig. Er is wel degelijk een onderhuidse dreiging, maar je hebt als lezer lang geen idee welke kant het verhaal op gaat. Een mysterieuze, Italiaanse spanning maakt zich meester van deze thriller. En wanneer de spanning eenmaal in het verhaal komt geslopen, sta je op scherp en blijkt wegleggen geen optie. Er komt vaart in het verhaal en er gebeurt van alles dat je niet wilt missen. Marelle Boersma heeft de karakters krachtig neergezet. Niet alleen de hoofdpersonage Anne-Sophie spat van de bladzijde af, maar zeker ook de pittige Italiaanse karakters, met de karaktertrekken welke bij maffia en Italië horen.

Alle ingrediënten voor een heerlijke thriller

Ciao Sicilia bevat alle ingrediënten voor een heerlijke thriller. De combinatie van romantiek en spanning weegt zwaar in dit deel van de Ik vertrek-reeks. Eenmaal geproefd van deze combinatie, wil je niet anders meer! Ik wacht vol (on)geduld op het volgende deel, wat zich (dit heb ik uit betrouwbare bron) af zal spelen op Cornwall een prachtige streek met zijn kliffen en mysteries.