Munt van judea header

De munt van Judea van Kefah Allush is een geslaagd debuut van een bevlogen verteller

06-05-2019

Kefah Allush is een Nederlands presentator, mediaproducent en auteur van Palestijnse komaf. Hij groeide op in Vlaardingen, dat hij na het behalen van zijn Havo diploma op zijn zeventiende verliet voor een carrière in de omroep. Hij begon bij de educatieve omroep Feducoen Omroep Rotterdam en stroomde al snel door naar de Hilversumse omroepwereld. Sinds 2012 reist hij als interviewer en presentator door Nederland en ver daarbuiten. De munt van Judea is zijn thrillerdebuut.

Plotselinge verdwijning

Onderzoeksjournalist Gabriel Davids vindt het jammer dat hij zijn vader, Mounir Dahoud, niet kent. Volgens zijn moeder Maddy is Mounir dertig jaar geleden van huis vertrokken en nooit meer teruggekeerd. Dan ontvangt Gabriel een e-mail van ene Myriam Beydoun waarin hem wordt verzocht maar Jeruzalem te komen om te luisteren naar informatie over zijn vader. Ondanks het verwijt aan zijn vader omdat hij zomaar is verdwenen, besluit Gabriel toch te vertrekken. Hij ontmoet Myriam, die hem een brief geeft van de vader van Mounir aan zijn vriend Samir Beydoun, de vader van Myriam. Naast de brief haalt Myriam ook nog een zeer kostbare munt voor Gabriel uit het pakket. Het duurt niet lang voor Gabriel en Myriam besluiten samen op zoek te gaan naar Gabriels vader en wat de reden is van zijn plotselinge verdwijning uit Nederland.

Een reis vol cultuur

De munt van Judea is een zoektocht door cultuurrijke landen in het Midden-Oosten en Afrika. De ‘reis’ zorgt ervoor dat het spannende deel van het verhaal wat opschuift en de auteur op een prettige wijze zijn lezers de cultuur van de bezochte landen laat ontdekken. Ook worden de romantische momenten niet vergeten als blijkt dat beide speurneuzen het zeer goed met elkaar kunnen vinden. Dat lijkt natuurlijk wat clichématig, maar stoort niet echt. Tussendoor ontwikkelt zich een spanningsboog waarin het levensgevaar toeneemt als blijkt dat door meerdere mensen hun stappen nauwlettend in de gaten worden gehouden.

“Ook hij ontkomt niet aan de ondervragingen en de lange wattenstaafjes die langs de binnenkant van zijn bagage wordt gehaald. Het lot van de jager is gelijk aan dat van zijn prooi.”

Veelzeggende schrijfstijl

Aan de schrijfstijl herken je vaak wel iets van het karakter van de auteur. Ook al is De munt van Judea een debuut, toch zegt de inhoud van het verhaal veel over Allush. Zonder krachttermen, gevloek en andere beledigende woorden vertelt hij zijn verhaal in een zeer kleurrijk en tot de verbeelding sprekend taalgebruik. Toch sluipt de spanning erin, is het soms romantisch, vallen er slachtoffers en vinden er gijzelingen plaats. Het kan dus allemaal ook met fatsoenlijk en niet kwetsend taalgebruik. Dat compliment mag best weleens uitgedeeld worden.

“Zo dun is het laagje beschaving waarmee een mens is gevernist. Het leven hoeft maar even stevig te krassen, of het monster dat eigenbelang en zelfbehoud tot elke prijs laat prevaleren, komt tevoorschijn”

Educatieve waarde

Samenvattend kan dit boek als een geslaagd debuut worden beschouwd. Het valt zeker niet in de categorie snelle actiethriller, maar het verhaal heeft zoveel andere waardevolle elementen dat die actie en snelheid geen moment wordt gemist. De schrijfstijl neemt de lezers mee naar een paar landen waar in het hedendaagse Nederland nog weinig bekend over is over het belang dat ze hebben gehad voor onze huidige moderne tijd. Dus naast veel leesplezier heeft De munt van Judea ook nog een flinke dosis educatieve waarde.