Thumbandsmallheader Template Copy

DNA van Yrsa Sigurðardóttir zuigt de lezer het verhaal in met details

22-02-2019

Met ruim 350.000 inwoners is IJsland het dunstbevolkte land van Europa waar het in de zomer bijna het hele etmaal licht is en zich dat in de winter beperkt tot maar enkele uren. Het grootste deel van de bevolking (200.000) leeft en woont in de hoofdstadregio Reykjavik. Van die gemeenschap maakt auteur Yrsa Sigurðardóttir deel uit. Zij is een van de dertig IJslandse auteurs waarvan werk in het Nederlands is vertaald. Naast kinderboeken schrijft ze ook thrillers voor volwassenen en is DNA het achtste spannende boek van haar hand dat in Nederland verschijnt en het tweede met Huldar en Freyja in de hoofdrol.

Stéfan, Bárdur en Margrét leven samen met hun ouders Sigvaldi en Elisa Freysteinsson in Reykjavik een rustig gezinsleven. Als hun vader, die gynaecoloog is, voor een medisch congres in het buitenland verblijft, heeft het gezin te maken met een indringer. Haar beide broertjes vluchten via een raam het huis uit en Margrét kan zich onder het bed verstoppen waar ze ongewild getuige is dat de indringer haar moeder op een vreselijke wijze om het leven brengt. Rechercheur Jónas Huldar krijgt de leiding van het moordonderzoek en ontdekt al snel het 7-jarig meisje onder het bed. Omdat onbekend is waar Margrét precies getuige van is geweest, wordt de hulp ingeroepen van een kinderpsycholoog, Freyja. Het onderzoeksteam heeft de moord op Elisa nog maar nauwelijks in kaart gebracht als er melding wordt gedaan van een soortgelijke moord op een andere vrouw. Commissaris Huldar staat voor een raadsel.

"Het lukte haar niet eens om te gillen. De schreeuw bleef in haar keel steken toen een knuppel tegen haar hals sloeg en ze als een pudding in elkaar zakte."

Beide kanten van de lijn

In de voor haar kenmerkende schrijfstijl heeft Sigurðardóttir met DNA weer een interessant en spannend verhaal gepresenteerd. Interessant omdat ze een inkijkje geeft in de diffuse adoptiewereld, en spannend omdat iemand van mening is dat er schuldigen aan te wijzen zijn die de rekening gepresenteerd moeten krijgen en dat dienen te bekopen met de dood. Met zeer sterke personages waarvan, afhankelijk van de rol, hun levens door de auteur gefileerd wordt om zo een duidelijk beeld te krijgen waarom bepaalde individuele denkpatronen en -,wijzen ontstaan en gereageerd wordt in voorkomende situaties. Dit past ze toe voor alle relevante personages aan beide kanten van de lijn. Deze aanpak zorgt voor meerdere lagen in het verhaal die met hun eigen emotie en cadans gebracht wordt en daardoor een extra dimensie geeft. Het is niet louter een spannend boek, maar deels ook een indringende roman die sterk leunt op opvoeding en gezinscultuur waar de personages hun jeugd hebben doorgebracht en door zijn gevormd.

Bijzonder sterk detailniveau

Realistisch en zondermeer geloofwaardig, dat is de conclusie na het dichtslaan van de laatste pagina. Het verhaal wordt met grote precisie, tot in de kleinste details, door Sigurðardóttir verteld. Met diepgaande informatie over de voorbijkomende thema’s zoals de soms wat duistere wereld van adoptiekinderen, radiozendamateurs en de toegepaste psychologie bij de hulpverlening bij beschadigde kinderen. Maar met even groot gemak worden menselijke gedragingen ontleed waarbij terug wordt gegaan naar de levensfase waarin karakters makkelijk beïnvloedbaar zijn. Deze auteur daalt af naar een detailniveau dat door haar collega’s nauwelijks wordt geraakt. Het maakt DNA wat het is; een imposant verhaal waarin alles ertoe doet, menig rookgordijn wordt opgetrokken en als dat is weggedreven, een verrassende oplossing resteert.