Gouden kooi header

Gouden kooi van Camilla Läckberg is een thriller boordevol onderhuidse spanning

30-4-2019

In Gouden kooi maken we kennis met een nieuw personage van Camilla Läckberg: Faye Adelheim. Ze is getrouwd met Jack, eigenaar van een groot telemarketingsbedrijf. Op het eerste gezicht lijkt ze alles te hebben: een knappe man, een lief dochtertje, een mooi huis, een snelle auto, dure kleding en genoeg geld om alles te kopen wat ze maar wil. Maar schijn bedriegt. Jack blijkt namelijk toch niet zo lief en leuk te zijn als ze dacht. Hij bedriegt haar al jaren en erkent niet wat ze allemaal heeft gedaan voor de opbouw van zijn bedrijf. Als Jack haar plotseling verlaat, blijft Faye berooid achter. Ze ziet eindelijk Jacks ware aard en besluit wraak te nemen.

Wraak

Hoewel de situatie van Faye misschien niet herkenbaar is voor iedereen (we zijn niet allemaal getrouwd met een miljonair), is het thema van het boek dat wellicht wel: vrouwen die bedrogen worden door mannen. Dit is niet alleen het uitgangspunt van het boek, maar speelt ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van het plot. Om wraak te nemen, zet Faye namelijk een bedrijf op met de naam Revenge, waarmee ze hoopt succesvoller dan Jack te worden en hem van zijn troon te stoten.

Realistisch, levensecht personage

Faye is een zeer menselijk personage en laat veel verschillende kanten van zichzelf zien. We maken haar ontwikkeling mee van jong meisje tot succesvolle zakenvrouw. Je leeft als lezer mee als ze zich weer eens laat vernederen door Jack en wordt boos op haar omdat ze niets doet. En net als een echt mens is Faye verre van perfect en doet ze nogal wat verwerpelijke dingen, maar juist daardoor wordt ze een realistisch, levensecht personage.

Psychologische thriller

Gouden kooi is in de markt gezet als psychologische thriller en dat is precies wat het is. Het is een boek waarin de spanning niet wordt gecreëerd door grote gebeurtenissen, maar juist door de kleine stapjes van Faye. Haar plan broeit gedurende het hele boek onderhuids en wacht op uitvoering. Dit is natuurlijk gedaan om de spanning op te bouwen en de lezer nieuwsgierig te maken, en dat kan Läckberg als geen ander. Als je aan dit boek begint, leg je het niet snel meer weg, dus zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt om Gouden kooi te lezen. De nieuwste Läckberg mag je niet overslaan!