Koudvuur Header 2

Koudvuur is het volgende geslaagde boek in de Rönning & Stilton-serie van Cilla en Rolf Börjlind

05-03-2019

Cilla & Rolf Börjlind zijn de meest gevierde scenarioschrijvers van Zweden. Hun crimeseries en -films worden gekenmerkt door sterke plots, maatschappelijk betrokkenheid en innemende personages die worstelen met actuele, levensechte conflicten. In het verlengde daarvan begonnen ze enkele jaren geleden met het schrijven van thrillers, waar ze direct een serie van maakten: de Rönning & Stilton-serie. Na het verschijnen van Springvloed was er al snel internationaal succes en gingen ze verder met De derde stem en Zwarte dageraad. Daarna verscheen het vierde deel onder de titel Wiegelied en onlangs was het tijd voor het vijfde deel, Koudvuur.

Een explosief begin

Het gezin Brovall, dat bestaat uit vader Kaj, moeder Malin en de 16-jarige dochter Ida, staat op het punt van vertrek naar Sälen voor een korte gezinsvakantie; een weekje skiën. Malin is werkzaam als Officier van Justitie en bezig met een onderzoek naar een mogelijke terroristencel in Zweden. Als Kaj de auto start, is een hevige explosie het afschrikwekkende resultaat. In de direct daaropvolgende vuurzee overlijden Kaj en Ida direct en Malin, die nog buiten de auto stond, wordt zwaargewond naar het ziekenhuis vervoerd. Videobeelden van bewakingscamera’s laten zien dat auteur en kunstenaar Lukas Bengtsson enkele uren voor de explosie op de plaats van de aanslag was geweest. Hij wordt herkend door rechercheur Olivia Rönning, die de auteur eerder had ontmoet na het lezen van een gedichtenbundel van zijn hand. Olivia kan, na overleg met commissaris Mette Olsätter, niet anders dan Lukas arresteren op verdenking van de bomaanslag, hoewel haar zesde zintuig het daar intuïtief volledig mee oneens is.

Twee onafhankelijke verhaallijnen

Met enkele terugkerende, indringende scenes beschrijven de Börjlinds in Koudvuur weer diverse maatschappelijke thema’s die voor iedere lezer met een gemiddelde algemene ontwikkeling zeker niet onbekend zullen klinken. Ze presenteren dit in twee onafhankelijke verhaallijnen, waarin Tom Stilton en Olivia Rönning in eerste instantie elkaar alleen maar missen en verder (nog) geen professionele relatie hebben. Stilton opereert vanuit Thailand en is, naast dat hij vooral op zoek is naar zichzelf, ook zoekende naar een man, op verzoek van de invalide Veronica Wadners. Rönning is daarentegen in Zweden, waar ze de dader van de aanslag op het gezin Bovall wil laten veroordelen.

"Hij moest lopen, bewegen, ademhalen, voelen dat hij in contact was met het fysieke deel van zichzelf. Hij liep langzaam door het zand terwijl hij probeerde om controle te krijgen over zijn hersenen, over alles wat daar zonder enig verband rondtolde"

Maatschappelijke thema’s

Hedendaagse maatschappelijke thema’s die de lezers terugzien zijn o.a. het grensoverschrijdend gedrag zoals door de #MeToo-beweging in de openbaarheid is gebracht, het al eeuwenoude probleem van het hebben van seks met minderjarige kinderen, de dreigende houdingen naar overheidsdienaren en zelfs het ongeoorloofd jagen op bedreigde diersoorten. Om nog maar te zwijgen over de vele miljoenen die via de internationale paden met drugshandel wordt verdiend. Het krijgt allemaal een plaatsje in het buitengewoon goed in elkaar passende verhaal. De spanningslijn wordt af en toe geweld aangedaan omdat beide verhaallijnen in het begin hun eigen weg gaan en zich niet zo sterk ontwikkelen, maar een denkbeeldige gongslag is voldoende om alle puzzelstukjes in elkaar te laten vallen.