Laatste adem header

Laatste adem van Robert Bryndza is een thriller die aan alle verwachtingen voldoet

13-06-2019

In Laatste adem van Robert Bryndza is rechercheur Erika Foster is na haar ontslag bij het moordonderzoeksteam in een projectgroep terecht gekomen waar ze het verre van naar haar zin heeft. Als ze een paar gezellige uurtjes met haar vriend en collega James Peterson heeft doorgebracht en ze hem wil gaan vertellen dat een relatie met hem toch niet zo’n goed idee is, gaat onverwacht zijn telefoon. Het is zijn meerdere, inspecteur Hudson, die onderweg was naar een plaats delict maar vast zat in de Londense sneeuw. Een paar studenten hebben het lichaam van een meisje in de vuilcontainer gevonden, dood en ernstig verminkt.

Ondanks dat het niet haar verantwoording is en ze er niets mee te maken heeft, gaat Erika toch met Peterson mee. Het lichaam blijkt van de 20-jarige Janelle Robinson te zijn. Als de onderzoeksleider, hoofdinspecteur Andy Sparks, in aanwezigheid van Erika een hartaanval krijgt, probeert ze haar collega te reanimeren. Helaas overleeft hij het uiteindelijk niet. De vrijgekomen plaats in het team is voor Erika en daarmee is het moordonderzoeksteam weer compleet. Enige tijd later wordt in een andere vuilcontainer het verminkte lichaam van de 22-jarige Lacey Greene gevonden. De soortgelijke verwondingen duiden op dezelfde dader…

"Toen ze haar ogen weer opende, zag ze de Y-vormige snee die dwars door het borstbeen van het slachtoffer liep en met keurige, maar vrij grove steken was gesloten"

Twee verhaallijnen

Het zwaartepunt van het verhaal ligt logischerwijs in het opsporen van de dader van deze vreselijke moordpartijen. Het wordt interessant als de dader zich plotseling aan de lezers bekend maakt. Daarmee ontstaan er twee verhaallijnen en wordt de lezer gevoed met specifieke informatie uit allebei. Bryndza houdt zorgvuldig deze twee informatiestromen gescheiden, waardoor zijn lezers een belangrijke informatievoorsprong krijgen over de plannen van de dader en de vorderingen van het opsporingsteam.

"Mijn vriendin is een enorme recycle freak. Papier, metaal, plastic: als het niet goed wordt uit gesorteerd, krijg ik ervan langs… Als ik een lijk zou willen wegwerken, zou zij zich er vooral druk over maken of ik het wel in de juiste bak gooide."

Verknipt hoofdpersonage

Een hoofdpersonage dat een beetje verknipt is, is iets waar Bryndza goed mee aan de slag kan. Erika is een inspecteur die in diensttijd Mark, haar geliefde, verloor en moeite om haar leven weer zin te geven. Met Laatste adem is het Bryndza wederom voor de volle honderd procent gelukt om een spannend, spectaculair en goed doordacht verhaal te presenteren. Fans zijn al verknocht en nieuwe lezers raken snel verslaafd. De grootste teleurstelling is dat er een laatste pagina is.