Weersta me header

Tahereh Mafi schroomt in Weersta me niet weg van gedetailleerde beschrijvingen van gruwelijke gebeurtenissen

26-6-2019

Enkele jaren geleden kwam ik in aanraking met de Touching Juliette-trilogie van Tahereh Mafi. Sindsdien heb ik elk boek ervan direct verslonden toen het uitkwam, om vervolgens hoopvol te wachten op het volgende nieuwe deel. Naast de spectaculaire covers en het meeslepende verhaal, heeft vooral Mafi’s schrijfstijl me enorm gegrepen en ervoor gezorgd dat ik de verhalen in één adem uitlas. Toen vorig jaar bekend werd dat de Touching Juliette-trilogie een serie werd met nog eens drie boeken, kon mijn geluk niet op. Ondertussen is Heel me uitgebracht en ligt nu ook Weersta me in de schappen.

Ben je nog niet bekend met de Touching Juliette-serie? Bekijk dan hier een artikel waarom je de boeken echt zou moeten lezen!

In de boeken van Tahereh Mafi is de wereld en haar continenten onder het strenge regime van het Herstel opgedeeld in sectoren. Weersta me speelt zich af kort na de rampzalige gebeurtenissen in sector 45 die in Heel me aan bod kwamen. Juliettes heerschappij als opperbevelhebber van Amerika was slechts van korte duur en ze is wederom een gevangene van het Herstel. Ze blijkt eigenlijk Ella te heten en de dochter te zijn van de opperbevelhebbers van Oceanië, maar haar ouders zijn verre van de liefhebbende mensen die ze zouden moeten zijn. Waar haar adoptieve ouders wreed waren, gaan haar echte ouders nog een stapje verder. Beetje bij beetje is ze in staat om de puzzelstukjes van haar verleden in elkaar te laten passen. Ze beseft zich dat ze moet zien te ontsnappen, wil ze nog iets van een toekomst hebben.

Karakter ontwikkeling

In de eerste boeken was de onzekere en timide persoonlijkheid van Juliette de leidraad van het verhaal. Mafi bracht dit over met neergekrabbelde, doorgekraste passages uit een notitieboek, Juliettes interne worstelingen en haar angst om überhaupt te spreken – iets dat ze aan het begin van het eerste boek 264 dagen al niet had gedaan. Nu, vijf boeken verder, heeft ze zichzelf gevonden en merk je dat er een vuur in haar is aangewakkerd dat niet makkelijk is te doven. Juliettes karakter ontwikkeling is subtiel verlopen, met behulp van gebeurtenissen die haar verandering in persoonlijkheid logisch maakten. Mafi is erin geslaagd dit meesterlijk soepel in het verhaal te verwerken.

Gewaagde schrijfstijl

Naarmate Juliette, oftewel Ella, meer zelfvertrouwen krijgt, merk je dat de schrijfstijl van Mafi ook gewaagder wordt. Ze schroomt niet weg om tot in detail de bloederige martelingen te omschrijven die Ella moet doorstaan, op een manier die zo beeldend is dat je het liefst door de bladzijdes heen reikt en haar er zelf vandaan haalt om te zorgen dat ze er niet meer aan wordt onderworpen. Ook intimiteit tussen personages wordt met steeds meer detail beschreven. Ze weet je als lezer mee te nemen in hoe de passie tussen twee personages beetje bij beetje toeneemt met verlangende blikken, subtiele woordspelingen en een aantrekkingskracht die steeds voelbaarder wordt met elke dialoog.

Verslavend vervolg

Met Weersta me heeft Mafi weer een enorm verslavend vervolg geschreven in een serie die wat mij betreft nog boeken lang door mag blijven gaan. Enerzijds is het jammer dat Juliette’s/Ella’s verhaal in het aankomende boek tot een slot komt, maar anderzijds ben ik zeer benieuwd naar hoe Tahereh Mafi de eindjes aan elkaar gaat knopen. Het is in ieder geval zeker dat Mafi de verwachtingen van haar fans met elk boek nog steeds waar weet te maken en tegelijkertijd in staat is haar lezers voor flinke verrassingen te laten staan. De Touching Juliette-serie is een absolute aanrader voor alle liefhebbers van het Fantasy-genre.

Zomerlezen - Je vakantie begint met boeken

Je vakantie begint met boeken. Eindelijk tijd om weer eens wat boeken te verslinden. Daarom start op 11 juni Zomerlezen, een campagne in samenwerking met het CPNB, ofwel de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. In de periode van 11 juni t/m 31 augustus 2019 vind je hier aanbiedingen en inspiratie voor zonnige romans, kinderboeken voor op de achterbank, huiveringwekkende thrillers, zomerse kookboeken en meer. Of je nu het liefst een papieren boek in je handen hebt of de voorkeur geeft aan iets lichters, zoals een ebook of luisterboek; aan iedereen is gedacht.