Wat-zou-Martin-doen-header

Wat zou Martin doen? van Nic Stone belicht een nog altijd aanwezig probleem van discriminatie op basis van huidskleur

17-04-2019

De hoofdrol in Wat zou Martin doen? van Nic Stone is weggelegd voor Justyce McAllister. Nu hoor ik je denken: huh, maar wie is Martin dan? Martin verwijst naar dominee Martin Luther King. Voor een project begint Justyce brieven te schrijven aan Martin, met daarin als hoofdvraag: Wat zou Martin doen? Martin Luther King is vooral bekend van zijn “I have a dream”- toespraak waarin hij zijn hoop uitsprak dat mensen ooit op hun gedrag en niet op hun huidskleur beoordeeld zouden worden. Hiermee is het onderwerp van het boek ook meteen helder.

Vooroordelen gepaard met huidskleur

Het verhaal begint met Justyce die, terwijl hij juist bezig was iets goeds te doen, wordt aangezien voor iemand die iets slechts in de zin had. Hij wordt in de boeien geslagen. Dit is het begin van een verandering in hoe Justyce de wereld ziet. Hij is namelijk de ideale schoonzoon: beleefd, netjes en haalt fantastische cijfers, maar de mensen om hem heen zien alleen zijn huidskleur en de vooroordelen die daarmee gepaard gaan.

Goede conversatiestarter

Hoewel ik denk dat dit boek zeker een goede conversatiestarter is, zijn er ook enkele dingen die ik er zelf iets minder aan vond. Het verhaal is opgedeeld in twee delen, waarbij in het eerste deel veel in scriptvorm is geschreven. Dit vond ik persoonlijk niet prettig lezen. Het tweede punt dat ervoor zorgde dat ik lastig in het verhaal kwam, was het gebruik van straattaal. Na de zoveelste “dawg” of “bruh” was ik het wel een beetje zat. Gelukkig werd dit minder en minder gebruikt naarmate het boek vorderde.

Discriminatie

Wat het boek goed aankaart, is dat er, ondanks alles wat anderen hebben proberen te bewerkstelligen, nog altijd discriminatie plaatsvindt. Hoewel het in het boek specifiek gaat over huidskleur, geldt dit natuurlijk net zo goed voor bijvoorbeeld homoseksualiteit en het verschil tussen man en vrouw. In Wat zou Martin doen? worden diverse onderwerpen belicht, waaronder de ongelijkheid tussen bijvoorbeeld een witte en een gekleurde leerling, en hoe vooroordelen ongegronde angst veroorzaken waardoor er vaker gekleurde mannen onterecht worden neergeschoten. Wat echter ook duidelijk naar voren komt, is dat beide partijen zich schuldig maken aan discriminatie. Een voorbeeld is dat Justyce’s moeder absoluut niet wil dat hij ooit met een wit meisje thuiskomt. In feite profileren beide partijen.

Goed boek om een discussie in gang te zetten

Samengevat is Wat zou Martin doen? een uitstekend boek om een discussie in gang te zetten. Ikzelf was niet helemaal te spreken over de schrijfstijl – voornamelijk in de eerste helft – maar gelukkig werd dit beter en heb ik alsnog van het boek kunnen genieten.